"EU iubesc Ţara Făgăraşului" - campanie de redescoperire, educare, responsabilizare, conştientizare, conservare, promovare şi preţuire în rândul copiilor a poveştilor vechi de familie, a gusturilor, locurilor, oamenilor şi aromelor de acasă. Proiectul, marca tarafagarasului.eu (instituţie virtuală cu aplicaţii reale) presupune evenimente, campanii, expo-show uri, acţiuni de tip voluntariat, ateliere de poveşti, proiecte, workshop uri handemade, itinerarii cultural-gastronomice, educaţie "day by day"! Parteneri: Muzeul de Pânze şi Poveşti, Mândra Chic, gourmeTraditional, Casa Terra.

miercuri, 25 mai 2011

povestea Andreei Trambitas

          
    Eu nu mi-am uitat trecutul , nu i-am intors spatele si l-am cercetat . Ma trag din oameni credincioasi , cinstiti si buni . Strabunicii mei din partea tatalui , Efrem si Rozeta s-au nascut in anul 1901 si 1905 . Acestia erau din satul Ludisor , o frumoasa localitatae situate la 15 km distanta de Fagaras . In sat li se spunea a lui Ghica . In anul 1922 s-au casatorit si au avut 4 copii : Efrem , Rozeta , Victoria si Ioan .
               Strabunicul , in anul 1930 a plecat la Bucuresti unde a lucrat la fabrica de tigari sapte ani de zile . In aceasta perioada a cumparat heiul de casa de la Ludisor  si a construit casa , sura si dependintele necesare , ajutat fiind de strabunica ,,mama Zeta’’.  In timpul celui de-al doilea razboi monsial strabunicul a fost concentrate servindu-si tara prin diverse activitati in spatele frontului .
               Strabunicul meu a murit in anul 1959 , la varsta de 58 de ani , iar strabunica mea in anul 1980 , la varsta de 75 de ani . Fiul lor cel mic , Ioan , bunicul meu s-a nascut in anul 1939.S-a casatorit in anul 1966,cu Aurelia,bunica mea,nascuta in anul 1943 in satul Lisa.Impreuna au 2 copii:Ioan,tatal meu,si Mihaela.Vara,in anul 1944,bunicul a fost,e cand avea 5 ani,impreuna cu mama si surorile lui,la secere.Soralui,Rozeta,cosea graul,mamalui,lua dupa coasa,sora lui Victoria lega snopii,iar el punea legaturile.Asta deoarece barbatii erau  la razboi.Fratele bunicului meu,Efrem,a fost si el in al doilea razboi mondial,ajungand pana in munti Tatra ,in Cehoslovacia. Mi s-a povestit ca in noaptea de Sf. Nicolae , in urma unui bombardament a fost ingropat sub pamant , stand asa mai mult de 6 ore , fiind salvat de camarazi .
                 Dintre obiceiurile specifice satului Ludisor amintesc de asa numitele ,,sezatori’’ care aveau loc in noptile lungi de iarna si in cadrul carora se desfasurau avtivitati precum torsul , tesutul la razboi , brodatul etc. Acest obicei a fost reluat din iarnatrecuta .
                  Strabunicii din partea mamei , Vichente si Aurelia s-au nascut in anul 1921 si 1925 . Acestia erau de loc din satul Voivodenii Mici , la doi km destantade satul Ludisor . S-au casatorit in anul 1945 avand trei copii : Gheorghe , Nicolae si Lucia . Strabunicul
a mers in al doilea razboi mondial , gradat , pe frontal din Crimeea . Acolo a luptat in orasele Odesa si Sevastopol . La Sevastopol a fost impuscat in spate si a fost trimis in tara ranit . Schijele care au intrat in corpul lui le-a purtat in spate toata viata . Strabunicul a murit in anul 1999 la varsta de 78 de ani , iar strabunica in anul 1998 la 73 de ani . Gheorghe , fiul lor cel mare si bunicul meu , s-a nascut in anul 1946 si s-a casatorit in 1972 cu Cornelia , bunica mea , nascuta in anul 1952 . Impreuna au doi copii : Marcela, mama mea si Mihai .
                    Ioan , fiul bunicului Ioan si al bunicii Aurelia , este tatal meu , iar Marcela , fiica bunicului Gheorghe si al bunicii Cornelia , este mama mea . Ei sunt parintii mei , nascuti in 1969 si 1973 . S-au casatorit in anul 2000 , avandu-ne pe noi ca si copii : Trimbitas Andreea Lavinia , nascuta in anul 2000 si fratele meu Trimbitas Ioan Darius , nascut in anul 2007 .
                    Familia noastra este unita vrand sa ia exemplul inaintasilor nostril(bunici,strabunici etc.),care toti au fost oameni harnici,cu frica de Dumnezeu si care s-au zbatut pentru binele familiei si prosperitatea acesteia . Pe aceasta cale,cu ajutorul lui Dumnezeu vreau sa merg si eu .


Andreea Trambitas - 2011
10 ani








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu